Wat is yoga?

Yoga is een oeroude traditie om in contact te komen met jezelf. Yoga betekent juk, verbinden, verenigen. Wij maken deel uit van een groter geheel en in dat geheel zijn wij allemaal verbonden met elkaar. Vaak zijn we ons niet meer bewust van die verbinding. Met yoga kan je de verbinding met jezelf en het geheel weer terugvinden. Eenheid ervaren.

Yoga is een weg die je bewandelt, en waarop het blikveld steeds weer verandert. In de hathayoga worden de houdingen, het lichaam, gebruikt als onderdeel van het pad wat je gaat. De houdingen helpen om meer bewust te worden van het lichaam en de geest.

Zich zelf in alle wezens ziend en alle wezens in zich zelf,
ziet hij, door yoga dus vereend, het zelfde in ’t Zelf van overal.

HathaYoga

Bij Yogandra wordt authentieke hathayoga gegeven. Hatha betekent zon (Ha) en maan (Tha). Mannelijk en vrouwelijk energie die elkaar ont-moeten. De mannelijke energie staat voor stilte, de verbinding zoeken met jezelf, naar binnenkeren. De vrouwelijke energie is bewegelijk, zij staat voor het handelen, maar ook voor de vreugde van het leven zelf. Hathayoga laat je ervaren dat je deze energieën in je hebt. Door de houdingen wordt je je meer bewust van deze energieën, gaan ze stromen en kun je blokkades loslaten.

Door regelmatig hathayoga te doen blijven de gewrichten soepel en worden de spieren sterker. Ook heeft yoga een positieve invloed op de organen. Door bepaalde houdingen worden de organen gemasseerd, waardoor afvalstoffen worden afgevoerd.

Yoga nidra

Sommige mensen noemen de eindontspanning na de yogales Yoga Nidra. Maar Yoga Nidra is een op zichzelf staande stroming binnen de yogafilosofie. Het is meer dan alleen een oefening of meditatie, omdat er een complete filosofie achter zit. Het kan je, net als andere yogastromingen, brengen naar samadhi, de eenwording met het Allerhoogste.

Letterlijk betekent Yoga Nidra ‘yogaslaap’. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niets met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Eén sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Daarom voel je je na Yoga Nidra verfrist en uitgerust.

Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress en zo te komen tot samadhi. Maar voordat je daar bent, doet Yoga Nidra al veel andere fijne dingen voor je. Het helpt je beter en dieper slapen, is goed voor je concentratie, geeft meer rust, creativiteit en energie en versterkt je immuunsysteem. Daarnaast helpt yoga nidra tegen angsten, depressie, burn-out, en zelfs tegen een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

De 8 stappen van Yoga Nidra op een rij:

  1. De zintuigen tot rust brengen
  2. Je sankalpa zetten
  3. Je bewustzijn door het lichaam bewegen
  4. Je in- en uitademing volgen
  5. Het ervaren van diverse lichamelijke sensaties
  6. Korte visualisaties
  7. Herhaling van je sankalpa
  8. Langzaam terugkomen in het hier en nu

 

Meditatie

Meditatie is het naar binnen keren. Het stille, rustige plekje in jezelf weten te vinden waarnaar toe je altijd kan gaan als het druk is in je hoofd. De gedachten zien maar er niet in meegaan. De boel even de boel laten. De balans terugvinden. Een reset van het lichaam waardoor je de uitdagingen van het dagelijks leven beter aan kan.

Meditatie is een proces waarbij we de geest vragen om het denken, analyseren, herinneren en problemen oplossen, los te laten. Het helpt de geest om rustig te worden en de serie gedachten en gevoelens te vertragen. De mentale activiteiten worden vervangen door innerlijk bewustzijn en aandacht. Meditatie is heel simpel een stille moeiteloze, een-puntige focus van aandacht en bewustzijn.